Käyttäjätietojen tietosuojaseloste
Tässä selosteessa kerrotaan käyttäjätietojesi (käyttäjäprofiilin tiedot sekä
käyttölokiin tallentuvat henkilötiedot) käsittelystä Lupapisteessä ja
Lupapiste Kaupassa. Mikäli haluat tietoa henkilötietojesi käsittelystä tietyn
lupaprosessin tai tietyn rakennuspiirustuksen ostamisen yhteydessä, olethan
yhteydessä siihen kuntaan tai kaupunkiin, jonka lupaprosessista tai
rakennuspiirustuksesta on kyse. Kunnat ja kaupungit toimivat
rekisterinpitäjinä lupaprosessiensa sekä Lupapiste Kaupassa asioimisen
yhteydessä tapahtuvalle henkilötietojen käsittelylle.
Löydät selosteesta tietoa muun muassa siitä, mitä tietoja sinusta kerätään
luodessasi käyttäjätunnuksen Lupapisteeseen, mihin tarkoituksiin tietojasi
käytetään, ja mitä oikeuksia sinulla on rekisteröitynä
Rekisterinpitäjä ja yhteystiedot
Rekisterinpitäjä käyttäjätiedoille on Cloudpermit Oy, joka vastaa
Lupapiste-palvelun teknisestä toteutuksesta ja ylläpidosta.
Cloudpermit Oy (Y-tunnus: 2795153-5)
Osoite: Salomonkatu 17 A, 00100 Helsinki
Cloudpermitin tietosuojavastaava:
Niina Syrjärinne
Sähköposti: niina.syrjarinne (at) cloudpermit.com
Käsiteltävät tiedot, tietojen lähteet sekä käsittelyn tarkoitukset
Käyttäjäprofiilin tiedot
Rekisteröityessäsi Lupapisteen käyttäjäksi, sinun tulee ensimmäiseksi
tunnistautua vahvasti suomi.fi - palvelun kautta joko pankkitunnuksilla tai
mobiilivarmenteella. Suomi.fi -palvelun kautta Lupapiste saa tunnistautuessasi
perustietojesi (koko nimi ja henkilötunnus) lisäksi yhteystietosi suoraan
väestötietojärjestelmästä. Väestötietojärjestelmässä olevat tiedot voit
tarkistaa Väestörekisterikeskuksen
Omien
tietojen tarkastus -palvelusta.
Muut käyttäjäprofiiliin tallennettavat tiedot syötät palveluun itse.
Turvakieltoasiakkaiden tietoja ei Lupapisteessä ole tarkoitus
käsitellä. Turvakieltoasiakkaiden asiointia Lupapisteessä koskeva ohje
löytyy täältä.
Tarkoitus |
Kerättävät tiedot |
Käyttäjätunnuksen ja tilin luominen Lupapisteeseen |
Kaikki käyttäjät: Nimi, osoite, hetu, puhelinnumero,
sähköpostiosoite, salasana
Rakennusalan ammattilaiskäyttäjät: Nimi, osoite, hetu,
puhelinnumero, tieto rakennusalan ammattilaisuudesta,
sähköpostiosoite, salasana
|
Käyttäjätietojen kopioiminen lupaprosessien tietoihin |
Kaikki käyttäjät: Nimi, osoite, hetu, puhelinnumero
Rakennusalan ammattilaiskäyttäjät: tieto rakennusalan
ammattilaisuudesta, ansioluettelo, tutkintotodistukset
|
Käyttäjän tunnistaminen Lupapisteessä ja Lupapiste Kaupassa |
Kaikki käyttäjät: käyttäjätunnus (sähköpostiosoite) ja salasana
|
Käyttöloki
Palvelussa kerätään käyttölokia käyttäjien tekemistä tietojen tai aineiston
lisäyksistä, poistoista ja muutoksista, asian vireille saattamisesta sekä
aineistojen siirtämisestä asioinnista vastaavalle viranomaiselle.
Lokiin tallentuvat seuraavat henkilötiedot: nimi, käyttäjätunnus
(sähköpostiosoite), ip-osoite.
Käyttölokia käytetään epäiltyjen väärinkäytösten selvittelemiseen.
Käsittelyn oikeusperuste
Käyttäjäprofiilin tietojen käsittely perustuu sopimukseen sinun ja Lupapisteen
välillä Lupapistepalvelun käyttöönotosta ja käyttämisestä. Sopimus syntyy, kun
rekisteröidyt Lupapisteen käyttäjäksi ja hyväksyt käyttöehdot.
Yritystilin alle kuuluvien käyttäjäprofiilien osalta tietojen käsittely
perustuu rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun huolehtia
sopimusvelvollisuuksiensa noudattamisesta ja Lupapiste-palvelun toimivuudesta.
Käyttölokiin sisältyvien henkilötietojen osalta käsittely perustuu
rekisterinpitäjän oikeutettuun etuun huolehtia sopimusvelvoitteidensa
noudattamisesta sekä palvelun riittävästä turvallisuudesta ja
vikasietoisuudesta ja mahdollistaa väärinkäytösten tehokas tutkiminen.
Tietojen säilytysaika
Käyttäjäprofiilin tiedot: Tietoja säilytetään niin kauan kuin käyttäjätilisi
on aktiivisessa käytössä. Voit pyytää tilisi poistoa, jolloin käyttäjätietosi
poistetaan. Tilin poistaminen ei vaikuta käyttäjätietojesi poistamiseen
yksittäisen lupahakemuksen yhteydestä. Kunta tai kaupunki, jonka
lupahakemuksesta on kyse, määrittelee säilytysajat lupahakemuksiin liittyville
tiedoille.
Käyttöloki: lokia säilytetään 7 vuotta.
Tietojen luovutukset
Tietoja ei luovuteta muille ulkopuolisille kuin mitä tässä selosteessa on
kuvattu.
Lupaprosessin aloittamisen yhteydessä lupahakemuksen osapuolen (esimerkiksi
hakija, pääsuunnittelija, vastaava työnjohtaja) käyttäjäprofiilin tiedot
siirretään hakemuksen osaksi.
Tietoja voidaan joutua luovuttamaan viranomaisille lainsäädännön näin
vaatiessa.
Tietojen siirrot EU:n tai ETA-alueen ulkopuolelle
Henkilötietojen käsittelyssä hyödynnetään Googlen pilvi-infrastruktuuria, joka
tuotetaan EU-alueella sijaitsevista konesaleista. Pilvipalveluiden
tuottamiseen liittyvistä ominaispiirteistä johtuen on kuitenkin mahdollista,
että henkilötietoja siirtyy EU tai ETA-alueen ulkopuolelle. Mahdolliset
siirrot on suojattu eurooppalaisen tietosuojalainsäädännön vaatimalla tavalla.
Henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeutesi
Mikäli sinulla on kysyttävää tässä selosteessa kuvatusta henkilötietojesi
käsittelystä tai haluat käyttää oikeuksiasi rekisteröitynä, olethan yhteydessä
Cloudpermitin tietosuojavastaavaan, jonka yhteystiedot löydät selosteen
alusta.
Rekisteröitynä sinulla on seuraavat oikeudet:
-
Tarkastusoikeus: sinulla on oikeus tarkistaa, mitä henkilötietoja sinusta
käsitellään ja saada kopio käsiteltävistä tiedoista.
-
Oikeus vaatia tietojen korjaamista: voit päivittää vanhentuneesi tietosi
palvelussa täältä löytyvien ohjeiden avulla.
-
Poisto-oikeus: tietyissä tilanteissa sinulla on oikeus saada tietosi
poistettua. Tämä oikeus liittyy tilanteisiin, joissa sinusta käsitellään
vanhaa tai väärää tietoa sekä tilanteisiin, joissa rekisterinpitäjällä ei
ole lakisääteistä perustetta käsitellä tietojasi
-
Vastustusoikeus ja käsittelyn rajoitusoikeus: tietyissä tilanteissa sinulla
on oikeus vaatia tietojesi käsittelyn rajoittamista tai vastustaa tietojesi
käsittelyä tiettyyn tarkoitukseen
-
Siirto-oikeus: rekisteröitynä sinulla on tietyissä tilanteissa oikeus saada
toimittamasi henkilötiedot jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja
koneellisesti luettavassa muodossa, ja siirtää kyseiset tiedot toiselle
rekisterinpitäjälle
-
Valitusoikeus: mikäli koet, että henkilötietojasi on käsitelty lain
vastaisesti, sinulla on oikeus valittaa asiasta tietosuojaviranomaiselle,
joka Suomessa on tietosuojavaltuutettu.
Valtuutetun yhteystiedot:
Tietosuojavaltuutetun toimisto
PL 800, Ratapihantie 9, 00521
Helsinki
p. 029 566 6777 (Neuvonta yksityishenkilöille)
tietosuoja
(at) om.fi
www.tietosuoja.fi
Versiohistoria
Versio |
Muutos |
Päivämäärä |
Versio 1 |
Rekisteri- ja tietosuojaseloste päivitetty |
16.10.2023 |
Laatimispäivämäärä: 16.10.2023
Tätä rekisteri- ja tietosuojaselostetta on viimeksi päivitetty: 16.10.2023
Saavutettavuusseloste
Saavutettavuudesta säädetään laissa digitaalisten palveluiden tarjoamisesta ja sitä edeltäneessä EU:n
saavutettavuusdirektiivissä. Saavutettavuusvaatimukset koskevat lupapiste.fi verkkosivustoa 23.9.2020
alkaen.
Tässä selosteessa kerrotaan, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta
palvelun saavutettavuudesta. Seloste on viimeksi tarkistettu 20.9.2023.
Vaatimustenmukaisuus
Verkkosivusto täyttää pääosin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG 2.1), eikä sivustolla ole
kriittisiä saavutettavuuspuutteita. Verkkopalvelussa olevat keskeiset puutteet on kuvattu jäljempänä.
Verkkosivuston saavutettavuutta arvioidaan jatkuvasti saavutettavuustyökalujen avulla. Saavutettavuus huomioidaan
myös kaikkien uusien ominaisuuksien kehitystyössä.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät ole vielä saavutettavia
Palvelu ei täytä saavutettavuusvaatimuksia responsiivisuuden, kontrastin sekä ei-tekstimuotoisen sisällön osalta.
Palvelun tuottamat tiedostot eivät ole kaikilta osiltaan saavutettavia.
Sivuston tekstin koon muuttaminen
Verkkosivusto ei tue koon muuttamista vaatimusten mukaisesti 200 % asti.
Päätösdokumentit
Palvelun tuottamat päätösdokumentit eivät välttämättä ole kaikilta osin saavutettavia. Pyrimme parantamaan
tuotettavien dokumenttien saavutettavuutta kuitenkin aktiivisesti.
Muista järjestelmistä tulevat sisällöt
Verkkosivustolle tuodaan tiedostoja muista järjestelmistä, joiden saavutettavuutta ei voida taata.
Käyttäjien tuottama sisältö
Verkkosivustolle käyttäjien lataamien tiedostojen saavutettavuutta ei voida taata.
Palaute ja yhteystiedot
Lupapiste.fi sivuston saavutettavuudesta voi antaa palautetta osoitteeseen
tuki@lupapiste.fi.
Saavutettavuuden valvonta
Jos huomaat sivustolla saavutettavuusongelmia, anna ensin palautetta meille eli sivuston ylläpitäjälle. Vastauksessa
voi mennä 14 päivää.
Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana,
voit tehdä ilmoituksen Etelä-Suomen
aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston sivulla kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä
ja miten asia käsitellään.
Valvontaviranomaisen yhteystiedot
Etelä-Suomen aluehallintovirasto,
Saavutettavuuden valvonnan yksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@avi.fi
puh. 0295 016 000 (vaihde)
Käyttöehdot
Lupapiste.fi-palvelun käyttöehdot
1 KÄYTTÖEHTOJEN SOVELTAMINEN JA PALVELUN KUVAUS
Cloudpermit Oy:n (jäljempänä ”Palveluntarjoaja”) tuottaman ja
ylläpitämän Lupapiste -asiointipalvelun (jäljempänä ”Palvelu”)
käyttämiseen sovelletaan näitä käyttöehtoja (jäljempänä
”Käyttöehdot”). Palvelun käyttäjillä (jäljempänä ”Käyttäjä”)
tarkoitetaan kaikkia niitä rekisteröityneitä ja rekisteröitymättömiä
käyttäjiä, jotka eivät ole saaneet käyttöoikeutta kunnan tekemän
palvelusopimuksen kautta (ns. viranomaiskäyttäjät).
Palvelu koostuu:
-
Neuvontapalvelusta, jossa Käyttäjä saa neuvontaa luvan tarpeeseen
liittyen. Erityisesti neuvontapalvelua koskevat ehdot on
määritetty Käyttöehtojen luvussa 4, Neuvontapalvelu.
-
Hakemuspalvelusta, jossa Käyttäjä voi osallistua rakennettuun
ympäristöön liittyvän lupa- tai ilmoitusasiaan liittyvien
asiointitoimenpiteiden ja hankkeeseen liittyvän muun luvanvaraisen
toiminnan asiointitoimenpiteiden suorittamiseen. Erityisesti
Hakemuspalvelua koskevat ehdot on määritetty Käyttöehtojen luvussa
5, Hakemuspalvelu.
-
Lisäarvopalveluista, joita Käyttäjä voi hyödyntää oman hankkeensa
edistämiseen. Lisäarvopalvelut eivät sisällä asiointia
viranomaisen kanssa. Erityisesti Lisäarvopalveluita koskevat ehdot
on määritetty Käyttöehtojen luvussa 7, Lisäarvopalvelut.
Palvelun käyttö on pääosin maksutonta. Palvelu voi kuitenkin
sisältää maksullisia osia ja maksullisia lisäpalveluita (jäljempänä
”Maksullinen palvelu”). Palvelun osien ja lisäpalveluiden
maksullisuudesta ilmoitetaan erikseen Palvelussa.
Palvelussa tehtävistä neuvontapyynnöistä, hakemus- ja
ilmoitusasioista ja niissä tehdyistä päätöksistä on vastuussa
kyseiseen hankkeeseen Palvelussa määritetty viranomainen.
2 SOPIMUS PALVELUN KÄYTÖSTÄ
Käyttäjän ja Palveluntarjoajan (jäljempänä ”Osapuolet”) välinen
sopimus tulee voimaan Käyttäjän hyväksyessä nämä Käyttöehdot ja
Palveluntarjoajan myöntäessä Käyttäjälle käyttöoikeuden Palveluun.
Sen lisäksi, mitä näissä Käyttöehdoissa on sanottu, Käyttäjä
sitoutuu noudattamaan Palveluntarjoajan mahdollisesti erikseen
antamia tai Palvelun yhteydessä ilmeneviä Palvelun käyttöön
liittyviä Palveluntarjoajan sääntöjä ja ohjeita. Kulloinkin
voimassaolevat Käyttöehdot ovat luettavissa internetissä Palvelun
yhteydessä.
Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Palveluntarjoaja voi purkaa sopimuksen ja poistaa Käyttäjän
käyttöoikeudet Palveluun välittömin vaikutuksin, jos Käyttäjän
toiminta on näiden Käyttöehtojen tai lain vastaista, tai Käyttäjä
tarkoituksenmukaisesti ja toistuvasti häiritsee viranomaisten
tehtäviä tai Palvelun toimintaa. Käyttöoikeuksien poistosta
ilmoitetaan Käyttäjälle Käyttäjän ilmoittamaan
sähköpostiosoitteeseen.
Käyttäjä voi irtisanoa sopimuksen päättymään ilman
irtisanomisaikaa. Sopimuksen päättyessä Käyttäjän irtisanomisen
perusteella Palveluntarjoaja sulkee Käyttäjän Käyttäjätilin sekä
poistaa Käyttäjän mahdollisesti tallettaman aineiston
Palvelusta. Sopimuksen irtisanominen on tehtävä kirjallisesti.
Käyttäjä ja Palveluntarjoaja vapautuvat sopimuksen mukaisista
velvoitteistaan siksi ajaksi ja siinä laajuudessa, kun
sopimusvelvoitteiden täyttämättä jättäminen johtuu ylivoimaisesta
esteestä. Vapauttamisperusteeksi katsotaan sellainen sopimuksen
täyttämisen estävä ja sopimuksen syntymisen jälkeen sattunut
epätavallinen ja asiaan vaikuttava tapahtuma, joka on Käyttäjästä
tai Palveluntarjoajasta riippumaton, ja jonka vaikutuksia ei voida
kohtuudella välttää tai voittaa. Tällainen tapahtuma on esim. sota,
kapina, pakko-otto tai takavarikko yleiseen tarpeeseen,
energiajakelun keskeytys, työselkkaus, tulipalo, ukonilma tai muu
luonnonilmiö tai muu vaikutuksiltaan vastaava ja epätavallinen
Käyttäjästä tai Palveluntarjoajasta riippumaton syy.
3 PALVELUUN REKISTERÖITYMINEN JA TUNNISTAUTUMINEN
Palvelun käyttö edellyttää rekisteröitymisen.
Lupa- ja ilmoitusasioinnissa käytetään vahvasta sähköisestä
tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista annetussa laissa
(617/2009) tarkoitettua vahvaa sähköistä tunnistamista.
Vahva tunnistaminen tarkoittaa Käyttäjän henkilöllisyyden
varmentamista verkkopankkitunnuksilla, mobiili-varmenteella tai
sirullisella henkilökortilla (HST-kortilla). Vahvaan tunnistamiseen
käytetään Suomi.fi-palvelua.
Vahvan tunnistautumisen avulla tehdyn rekisteröinnin avulla
viranomainen voi varmistua asioijan henkilöydestä. Väärien
käyttäjätietojen antaminen on rikos.
Rekisteröityessään Palveluun Käyttäjä saa oikeuden käyttää Palvelua
näiden Käyttöehtojen sekä muiden Palvelua koskevien sääntöjen ja
ohjeiden mukaisesti. Käyttäjän tulee rekisteröityessään antaa
vaaditut rekisteröintitiedot, joiden avulla Käyttäjä voidaan
tunnistaa ja yksilöidä sekä salasana Palvelun käyttämistä varten.
Käyttäjä saa Palveluihin tämän sopimuksen mukaisen rajoitetun
käyttöoikeuden. Käyttäjällä ei ole oikeutta taltioida, esittää
julkisesti, välittää, edelleenlähettää tai käyttää Palvelua tai sen
kautta vastaanottamiaan sisältöjä tai niiden osaa muutoin kuin
näiden Käyttöehtojen ja tekijänoikeuslain sallimissa rajoissa.
Palveluntarjoajalla on oikeus olla myöntämättä käyttöoikeutta,
mikäli kaikkia käyttäjätietoja ei ole annettu tai tiedot on annettu
puutteellisesti tai virheellisesti tai Käyttäjä ei muuten täytä
käyttöoikeuden myöntämisen edellytyksiä.
Käyttäjätunnus ja salasana ovat käyttäjäkohtaisia, eikä niitä saa
luovuttaa tai ilmaista kolmannelle osapuolelle. Käyttäjä vastaa
kaikesta käyttäjätunnuksellaan tapahtuneesta Palvelun
käytöstä. Salasanan tai käyttäjätunnuksen joutuessa ulkopuolisen
tietoon, Käyttäjän tulee ilmoittaa tästä kirjallisesti ja viipymättä
Palveluntarjoajalle. Käyttäjä vapautuu ilman Käyttäjän
myötävaikutusta salasanallaan ja käyttäjätunnuksellaan tapahtuvasta
Palvelun käytöstä, kun ilmoitus on vastaanotettu.
Käyttäjä sitoutuu Palvelua käyttäessään pitämään käyttäjätiedot ajan
tasalla.
4 NEUVONTAPALVELU
4.1 Osapuolet
Palveluntarjoaja ei ole neuvontapalvelussa tapahtuvan
asiakaspalvelun tai neuvonnan osapuoli.
Neuvontapalvelun osapuolina ovat neuvontapalvelua käyttävät
Käyttäjät sekä viranomaiset, jotka antavat asiakaspalvelua ja
neuvontaa.
4.2 Neuvontapalvelun käyttö
Neuvontapalvelussa on kyse viranomaisen antamasta asiakaspalvelusta
ja neuvonnasta. Neuvontapalvelussa ei voi saattaa asiaa vireille
eivätkä annetut vastaukset ole päätöksiä.
Kunnan viranomaisella on oikeus olla vastaamatta tehtyyn
neuvontapyyntöön, jos sen on tehnyt rekisteröitymätön käyttäjä ja
viranomainen katsoo, että pyyntö on tehty
häiritsemistarkoituksessa. Kunnan viranomainen noudattaa
neuvontapalvelussa hallintolain (434/2003) mukaisia määräyksiä ja
säännöksiä asiakaspalvelun tarjoamisesta hyvän hallintotavan
mukaisesti.
4.3 Vastaukset ja ohjeet
Palveluntarjoaja ei vastaa neuvontapalvelussa annetuista ohjeista
eikä Käyttäjälle näiden käytöstä aiheutuvista vahingoista.
Neuvontapalvelussa annetut vasteajat ovat
viitteellisiä. Palveluntarjoaja tai viranomainen ei vastaa
vahingoista, jotka aiheutuvat vastauksen saamisen viivästymisestä.
5 HAKEMUSPALVELU
5.1 Osapuolet
Palveluntarjoaja ei ole Palvelussa tapahtuvan lupa- tai
ilmoitusasian osapuoli.
Lupa- ja ilmoitusasiassa Palvelua käyttävänä osapuolena ovat
mm. luvan hakijat sekä heitä edustavat valtuutetut asiamiehet,
viranomaiset, lausuntoja antavat viranomaiset ja muut tahot,
naapurit sekä muut, joita asia suoraan koskee.
5.2 Valtuuttaminen
Viranomaisen kanssa voi asioida vain henkilö jolla on kyseisessä
asiassa siihen oikeus. Palveluntarjoaja ei vastaa oikeudettomasti
tapahtuneesta asioinnista.
Valtuuttaminen voidaan tehdä liittämällä Palvelussa hakemukseen
skannattu valtakirja tai valtuuttamalla käyttäjä
Palvelussa. Palvelussa tehty valtuuttaminen tulkitaan sähköisesti
allekirjoitetuksi valtakirjaksi.
Jos hakijoita on useita, vaaditaan valtuutuksen saaminen kaikilta
hakijoilta em. keinoin.
Yrityksen puolesta saa asioida vain henkilö, jolla on siihen
oikeus. Käyttämällä Palvelua Käyttäjä vakuuttaa, että hänellä on
oikeus toimia yrityksen nimiin Palvelussa.
5.3 Allekirjoittaminen
Sähköisen allekirjoittamisen käytöstä määrittää laki vahvasta
sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä allekirjoituksista
(617/2009) ja laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa
(13/2003).
Palveluun jätetyt dokumentit katsotaan kirjautuneen Käyttäjän
allekirjoittamiksi. Hakemusta jätettäessä Palvelussa katsotaan
hakemus kirjautuneen Käyttäjän allekirjoittamaksi.
5.4 Vireilletulo
Asian vireilletulon ajankohta määräytyy hetkestä, jolloin Käyttäjä
jättää hakemuksen tai ilmoituksen Palvelussa.
Asian vireilletuloa varten hakemus tai ilmoitus tulee olla täytetty
riittävin tiedoin. Tietojen riittävyydestä päättää viranomainen.
Palveluntarjoaja ei missään tapauksissa vastaa vahingoista, jotka
aiheutuvat osapuolille vireilletulon ajankohdan siirtymisestä.
5.5 Käyttöloki
Palvelussa kerätään käyttölokitietoa Käyttäjien tekemistä tietojen
tai aineiston lisäyksistä, poistoista ja muutoksista, asian vireille
saattamisesta sekä aineistojen siirtämisestä asioinnista vastaavalle
viranomaiselle.
Palveluntarjoaja voi luovuttaa asiaan liittyvät käyttölokitiedot
asiaa käsittelevän viranomaisen tai asiassa valitusviranomaisena
toimivan tahon pyynnöstä.
Palveluntarjoajalla on oikeus käyttää lokitietoja Palvelun
kehittämiseen, virhetilanteiden ratkaisuun tai vastaavaan toimintaan
liittyvissä tehtävissä.
6 AINEISTOT
6.1 Palvelussa säilytettävä aineisto ja tietosisältö
Palveluntarjoaja ei vastaa mistään vahingoista tai muista
haitallisuuksista, joita virheelliset tai riittämättömät aineistot
ja tiedot mahdollisesti aiheuttavat Käyttäjälle tai kolmansille
osapuolille. Käyttäjän tulee tarvittaessa varmistaa aineiston
oikeellisuus ja riittävyys asiasta vastaavalta
viranomaiselta.Tietokannat varmuuskopioidaan, mutta Palveluntarjoaja
ei ole vastuussa tietojen häviämisestä, korruptoitumisesta tai
tuhoutumisesta aiheutuvista vahingoista. Palveluntarjoaja ei vastaa
aineistojen pitkäaikaissäilyttämisestä tai
arkistoinnista. Palveluntarjoaja ei vastaa tietojen tuhoamisesta.
Palveluntarjoaja voi poistaa hankkeeseen liittyvän aineiston
Palvelusta, kun hanke on päättynyt. Aineiston toimittaminen
Palveluun ei vaikuta aineiston omistus- ja immateriaalioikeuksiin.
Käyttäjälle jää Palveluntarjoajasta riippumaton käyttöoikeus
Palveluun toimittamaansa aineistoon.
Palvelussa säilytettävää aineistoa voidaan käyttää
lisäarvopalveluissa ilman Käyttäjän erillistä suostumusta. Aineiston
tekijänoikeudet säilyvät niiden haltijoilla.
Aineiston mahdolliseen jatkokäyttöön saattaa liittyä tekijä- tai
omistusoikeudellisia kysymyksiä. Aineistoa voidaan hyödyntää
tekijänoikeuksien rajoissa.
Palveluntarjoajalla on oikeus poistaa Palvelusta aineisto, joka
Palveluntarjoajan näkemyksen mukaan on lain tai hyvän tavan
vastainen, sopimaton, virheellinen taikka haitallinen tai
vahingollinen Palveluntarjoajalle, Käyttäjille tai kolmansille
osapuolille.
6.2 Muiden toimijoiden tarjoamat aineistot
Palveluun tarjotaan sähköisiä aineistoja kunnilta,
Maanmittauslaitokselta, Väestörekisterikeskukselta ja muilta
viranomaistahoilta. Em. toimijat vastaavat omien aineistojensa
sisällöstä omien käyttöehtojensa mukaisesti.
Palveluntarjoaja tai viranomainen ei vastaa Palvelussa olevasta
kartta- tai muun aineiston sisällöstä tai virheistä. Jos Käyttäjä on
epävarma aineiston oikeellisuudesta tai ajankohtaisuudesta, tulee
Käyttäjän varmistaa aineiston oikeellisuus.
Palveluntarjoaja ei vastaa, jos aineistoa ei voida näyttää
palvelussa teknisen vian takia.
6.3 Palveluntarjoajan tuottama aineisto
Palvelu on suojattu tekijänoikeudella Suomen lainsäädännön
mukaisesti. Palvelu voi sisältää tekijänoikeudella,
tavaramerkkioikeudella tai muulla immateriaalioikeudella suojattua
aineistoa.
Käyttäjällä ei ole ilman Palveluntarjoajan tai muun oikeudenhaltijan
nimenomaista kirjallista lupaa levittää, julkaista, kopioida,
saattaa yleisön saataville tai muuten kaupallisesti hyödyntää
suojattua aineistoa, ellei pakottavasta lainsäädännöstä muuta johdu.
7 LISÄARVOPALVELUT
Palveluntarjoajalla on oikeus lisätä, muuttaa ja poistaa osia
Palvelusta.
Palveluntarjoajalla on oikeus lisätä Palveluun muita
Lisäarvopalveluita. Lisäarvopalveluiden käyttö on Käyttäjälle
vapaaehtoista, eikä niiden käyttöönotto tai käyttäminen ole
edellytys Neuvontapalvelun tai Hakemuspalvelun käyttämiseen.
Lisäarvopalvelut voivat olla maksuttomia tai Maksullisia
palveluita. Palveluntarjoaja voi periä Maksullisesta palvelusta
liittymismaksun sekä Palvelun käytön mukaan määräytyvän, aikaan
sidotun taikka muulla tavoin määräytyvän maksun. Palveluntarjoaja
voi muuttaa Palvelun hintaa ja hinnoitteluperusteita sekä muuttaa
maksuttoman Palvelun maksulliseksi tai päinvastoin. Voimassa olevat
hinnat ja hinnoitteluperusteet ovat kulloinkin nähtävissä Palvelun
sivuilla.
Lisäarvopalveluissa noudatetaan kunkin lisäarvopalvelun omia
käyttöehtoja tai erikseen mainittaessa näitä Käyttöehtoja.
8 PALVELUN KIELET
Palvelu on kaksikielinen.
Asiointi Palvelussa tapahtuu suomen tai ruotsin
kielellä. Asiakaspalvelusta vastaa viranomainen. Kaksikieliset
kunnat tarjoavat Lupapiste.fi-palvelussa asiakaspalvelua ruotsin ja
suomen kielellä, yksikieliset kunnat toimivat omalla kielellään.
9 PALVELUN KÄYTTÖAIKA
Palveluntarjoaja tarjoaa Palvelun, joka on lähtökohtaisesti käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa. Palvelun ylläpito voi tarvittaessa väliaikaisesti sulkea Palvelun tai Palvelun osia esimerkiksi huollon, asennuksen, muutostyön, yleisen järjestyksen ja turvallisuuden, järjestelmän liiallisen kuormituksen tai muun vastaavan syyn vuoksi.
10 KÄYTTÖEHTOJEN MUUTTAMINEN
Palveluntarjoajalla on oikeus yksipuolisesti muuttaa näitä
Käyttöehtoja ilmoittamalla siitä Käyttäjälle sähköpostitse tai
Palvelun välityksellä. Muutokset tulevat voimaan neljäntoista (14)
päivän kuluttua ilmoituksen tekemisestä. Käyttäjä hyväksyy
Käyttöehtoihin tehdyt muutokset käyttämällä Palvelua.
Saatuaan muutoksista tiedon Käyttäjä voi irtisanoa sähköpostitse tai
Palvelun välityksellä koko sopimuksen päättymään ennen muutoksen
voimaantuloa.
11 SOPIMUKSEN SIIRTÄMINEN
Palveluntarjoajalla on oikeus siirtää sopimus kolmannelle
osapuolelle, mikäli siirtäminen liittyy siihen, että Palvelu tai sen
osa myydään taikka siihen, että Palveluntarjoaja vaihtuu.
Palveluntarjoajalla on aina oikeus siirtää sopimus, Palvelu ja sen
ylläpitäminen sekä Palveluun liittyvät henkilörekisterit
Cloudpermitin osittain tai kokonaan omistamalle tytäryhtiölle.
Käyttäjällä ei ole oikeutta siirtää sopimusta. Käyttäjä erityisesti
tiedostaa, että Käyttöoikeus on henkilökohtainen, eikä sitä saa
luovuttaa kolmannelle osapuolelle.
12 EVÄSTEET
Palvelussa käytetään evästeitä sisäänkirjautumisen mahdollistamiseksi ja tietoturvan parantamiseksi. Evästeiden voimassaolo päättyy istunnon päättyessä.
13 SOVELLETTAVA LAKI JA RIITOJEN RATKAISU
Palveluun ja näihin Käyttöehtoihin sovelletaan Suomen lakia.
Palveluntarjoajan ja Käyttäjän väliset riitaisuudet pyritään
ensisijaisesti ratkaisemaan sovinnollisesti neuvotteluilla. Mikäli
sovintoon ei päästä, ratkaistaan riita Helsingin käräjäoikeudessa.
14 MUUTA
Palveluntarjoaja pyrkii, silloin kuin se on kohtuudella mahdollista,
tiedottamaan Palvelussa tapahtuvista, Käyttäjän kannalta
olennaisista muutoksista ja katkoksista Käyttäjälle etukäteen
Palvelun välityksellä tai muulla sopivaksi katsomallaan
tavalla. Muutokset astuvat voimaan heti kun ne on toteutettu.
Palveluntarjoaja ei anna mitään suoranaisia tai välillisiä takeita
Palvelun toiminnasta tai ominaisuuksista. Palveluntarjoaja ei
myöskään vastaa Palvelun käyttämisen tai siinä esiintyvien
toimintahäiriöiden, teknisten vikojen, haitallisten ohjelmistojen,
linkkien tai katkosten Käyttäjälle tai kolmansille aiheuttamista
vahingoista.
Käyttöehdot kirjattu: 28.5.2013
Käyttöehdot päivitetty:
14.9.2017. VETUMA-palvelu on korvattu Suomi.fi-palvelulla.
Käyttöehdot päivitetty: 18.5.2016. Luku 3: Palvelun käyttö
edellyttää rekisteröitymisen.
Käyttöehdot päivitetty: 14.4.2020. Palveluntarjoajan nimi päivitetty